‘THINK GREEN’ IN DE PRAKTIJK GEBRACHT
Elektrische bus voor De Tilgroep
Door: Gonnie Brinkhof
De nieuwste aanwinst van De Tilgroep trekt meteen de aandacht als hij bij Zalen- en Partycentrum De Til in Giessenburg komt voorrijden. De Volkswagen ID.Buzz is dan ook een plaatje. Hij roept nostalgische gevoelens op door zijn gelijkenis met de Volkswagen Transporter die in de jaren vijftig en zestig een populair transportmiddel was. Maar hij ziet er toch heel hedendaags uit door de vormgeving. Henk de Bruijn, adjunct-directeur van De Tilgroep, kijkt tevreden naar de fonkelnieuwe bus.
In de keuken van De Til wordt de catering bereid die door de ‘oude’ bus van De Tilgroep naar alle locaties in de Alblasserwaard wordt rondgebracht. ‘De Krafter, wordt veel gebruikt maar tachtig tot negentig procent van de ritjes blijkt die bus gewoon niet vol te zitten’, legt De Bruijn uit. ‘En andere keren lopen we er tegenaan dat we eigenlijk op dezelfde tijd nog om een vervoermiddel verlegen zitten’. De directie bezon zich op de aanschaf van een nieuwe bus. Daarbij kwam de Volkswagen ID.Buzz in beeld die volledig elektrisch rijdt.
Waarom elektrisch is nu de voor de hand liggende vraag. ‘Op het dak van De Til liggen zonnepanelen en daarmee voorzien we onder andere onze laadpaal van stroom. Deze is voor algemeen gebruik en in de praktijk blijkt dat we vaak stroom over hebben. Dus was de stap naar een elektrische bus een logische. We proberen als Exploitatie Stichting al jaren om onze footprint terug te brengen, bijvoorbeeld bij de nieuwbouw en renovatie van de dorpshuizen en sporthallen die we beheren’, vertelt de Bruijn. ‘We proberen alle gebouwen van het gas te halen bijvoorbeeld door het gebruik van warmtepompen, goede isolatie en zonnepanelen. We kozen ook voor deze elektrische bus om een voortrekkersrol op ons te nemen.’ De keuze voor elektrische transportmiddelen is voor de zakelijke markt namelijk niet altijd logisch en praktisch weet De Bruijn. “Er zijn veel dingen op te noemen die in de praktijk voor een bedrijf tegen een dergelijke keuze zullen werken: de aanschafsprijs, de actieradius, de laadmogelijkheden. Wij willen aantonen dat het in heel veel gevallen zeker de moeite waard is, niet in de laatste plaats vanuit milieuoogpunt’.
Connie, een van de Tilgroepmedewerkers, heeft in de weken dat de bus in het bezit is van De Tilgroep inmiddels al een tiental ritjes gemaakt en is heel tevreden. ‘Het zicht is goed door zijn platte neus en het vele glas wat erin zit en het rijden met deze bus wende heel snel; gas geven en remmen, meer is het niet. Het rijcomfort is heel fijn en we kunnen er toch al gauw ruim 400 kilometer mee rijden.’ Ze schuift de zijdeur open en laat de laadruimte zien. ‘Hier kunnen heel wat kratten met maaltijden in en we kunnen er eventueel nog een plateau in maken zodat we nog meer mogelijkheden hebben. Ook van de achterkant vandaan is alles goed bereikbaar’. De van oorsprong witte bus is aan de onderkant vakkundig gewrapped in de kleuren van het Tilgroep-logo; grijsgroen aan de ene, paars aan de andere kant. De inhoud van de ID.Buzz is minder dan die van de Krafter maar dat is in de praktijk niet erg want de ‘oude’ bus blijft gewoon in gebruik. Al is deze zakelijk afgeschreven, technisch is dat zeker nog niet het geval.
‘Wat een gaaf ding’ roepen klanten als ze het nieuwe vervoermiddel zien verschijnen. Maar het gaat toch vooral om de duurzaamheidsgedachte die achter de aanschaf zit. ‘We zijn geen bomenknuffelaars’, grapt De Bruijn, ‘maar we willen laten zien dat je als bedrijf prima een elektrisch voertuig kunt gebruiken. We hebben als Exploitatie Stichting allerlei intenties en onze acties moeten daarmee overeenkomen. En stap voor stap doen wij zo mee aan de energietransitie. ‘Think Green’ staat op een muur van De Til geschreven, een slogan die met graagte in de praktijk wordt gebracht.